Mazlan direman 1 hari

>> Wednesday, March 10, 2010

Mahkamah Magistret Raub penuh sesak pagi tadi apabila hampir kesemua pimpinan PR Raub dan beberapa ahli PAS Pusat hadir untuk memberi sokongan moral kepada Mazlan Aliman. Mazlan Aliman telah dibawa dihadapan Magistret, Puan Siti Hajar Mustaffa hari ini untuk prosiding reman.

Mazlan dikatakan telah melakukan pencerobohan jenayah dan disiasat dibawah Seksyen 441 Kanun Keseksaan. Seseorang yang disabitkan kesalahan dibawah Seksyen 441 boleh dihukum penjara untuk tempuh tidak kurung dari 6 bulan atau denda tidak lebih daripada RM3,000-00 atau kedua-duanya sekali.

Inspector Azran selaku pegawai siasatan telah mohon agar pihak polis diberi tempuh reman 4 hari untuk selesaikan siasatan dan setelah bantahan dibuat oleh saya, Puan Siti Hajar telah benarkan reman selama sehari.

Mazlan akan dihadapkan diMahkamah sekali lagi besok (11/3/2010) dan ada kemungkinan besar pihak polis akan memohon untuk lanjutkan perintah reman. Permohonan ini akan sekali lagi dibantah oleh saya.

Sedih juga apabila saya lihat Mazlan, seorang pejuang nasib generasi kedua FELDA, dibawa masuk keMahkamah dengan sebelah tangan beliau digari kepada tangan seorang lagi yang disiasat dibawah Seksyen 307 Kanun Keseksaan. Seolah-olah Mazlan merupakan seorang penjenayah berat.

Saya tidak akan benarkan pihak polis salahguna Seksyen 117 dalam apa keadaan sekalipun.

0 comments:

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP