Satu set undang-undang, dua cara perlaksanaan

>> Tuesday, January 03, 2012

Aduh ... terasa nak terajang ada. Rasa nak mengamuk pun ada. Entah la. Jiwa rasa kacau melihat kerenah polis di Malaysia.


Sepatutnya pada 1/1/2012 kita buat azam untuk berubah, berhijrah dari melakukan kemungkaran. Macam saya, atleast saya berhenti merokok selama 24 jam. Ini tidak, dia sambut 1/1/2012 dengan belasah mahasiswa-mahasiswi yang tidak puashati dengan AUKU. Mahasiswa-mahasiswi yang menuntut kebebasan akademik sehingga darah menitis ke bumi. Sampai tulang mereka remuk.

Selepas belasah, Tok Ketua dia boleh keluarkan statmen karut. Budak-budak itu cederakan diri mereka kononnya. Tak ubah seperti skrip Rafidah Aziz dan Mahatir satu masa dulu. Dia ingat budak-budak itu termasuk kita ini bodoh sangat ...

Sebentar tadi keluar pula statmen mengatakan polis minta mahasiswa-mahasiswi yang cedera untuk sign pengakuan kononnya mereka tercedera apabila terjatuh. Padan muka apabila statmen itu di koyakkan oleh mahasiswa-mahasiswi di depan muka polis haprak ini.

Sudah sampai ke tahap dimana saya sudah tak faham lagi apa tugas Polis. Membenteras jenayah atau menjaga kepentingan UMNO. Bila puak pro-UMNO berdemonstrasi semuanya okay. Namum, apabila ada pihak yang menuntut sesuatu dari kerajaan, polis mula meroyan .... naik sawan macam gila babi ...

Sebentar tadi, ada demontrasi di Pulau Pinang. Siap nyalakan api di tengah-tengah bandaraya. Polis ada di situ tapi serupa takde. Takde satu pun tangkapan di buat. Takde satu pun demonstrant di tendang terajang. Takde satu pun demonstrant luka cedera akibat daripada perbuatan polis.

Mungkin pihak polis terlupa - Fasal 10(1)(b) Perlembagaan Persekutuan membenarkan perhimpunan secara aman tanpa senjata. Ada tak mana-mana mahasiswa-mahasiswi bersenjata pada malam 31/12/2011? Takde pun lapuran mengatakan sejumlah parang, pisau, batang kayu atau malatov cocktail di jumpai. So what is the problem with the police force?

Satu set undang-undang, dua cara perlaksanaan ...

Ingat wahai abang-abang dan adik-adik polis - hari ini mungkin kamu terlepas, namum Allah SWT melihat segalanya apa yang kamu lakukan ... Jawab lah di akhirat nanti ...

0 comments:

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP