Kata-kata hikmah Dato A Samad Said

>> Thursday, April 08, 2010

Dalam negara kita kini memang banyak kecuaian sedemikian. Lihatlah—terhidu wabak menyonglap dana; tersebar istilah berubah makna; terpercik ghaib enjin “jet” sendiri; tertular pejuWang melelong diri.

Apabila kita mula ghairah menimbus kebenaran sebagai kepalsuan—dan serentak— menggali kepalsuan sebagai kebenaran, kita mereputkan akar peribadi bangsa. Jika berlanjut, kita bakal menjadi bangsa yang sebal.

Lihat—kita sudah jarang mengingati Visi 2020. (Adakah lagi wawasan itu?). Kita semakin jarang menyebut agenda pertingkat penduduk ke 40 juta. (Memang adakah dasar rasminya?). Kita mula melupai Islam Hadhari. (Apakah kini memang harinya terhad?). Sebaliknya, dalam rahsia, kita mula mempertanya tentang kerugian bilionan di bawah kuasa dua orang bekas PM; berhujah tentang pencemaran makna “royalti”; berdebat tentang mengapa selepas 6 PM Melayu berkuasa kita masih juga terpaksa menjerit Melayu terancam?

Pemimpin kita hanya duduk semeja sejak Merdeka. Mereka sangat selesa saling berdusta. Dan gemar menyebut “Melayu mudah lupa!”

0 comments:

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP